Nyttiga vilda växter

Det finns en mängd växter både i naturen och i våra trädgårdar som växter vilt och som kanske t.o.m. ses som ogräs men som både är ätliga nyttiga och kan ha hälsofrämjande effekter.

MASKROS
Maskrosornas späda blad smakar ungefär som rucola. Plocka de små bladen, gärna när de fortfarande är ljusgröna. Lägg dem i blöt några timmar så försvinner den lite bittra smaken. Bladen är rika på C-vitamin och antioxidanter.  Maskrosbladen har bland annat använts inom folkmedicinen för att hjälpa till att stimulera matsmältningen. Även det gula av blomman går att äta t.ex. som dekoration i sallader.

HARSYRA
De syrliga och C-vitaminrika bladen från harsyran passar bra som ersättare för citron i sallader. Den syrliga smaken gör att bladen också passar att använda som smaksättare i en uppfriskande lemonad.

SOMMARGYLLEN
Sommargyllens blad smakar ungefär som krasse och blommorna kan användas som ett slags minibroccoli. Smaken kan vara lite bitter så förväll blommorna och häll bort kokvattnet innan du använder dem. De förvällda blommorna passar bra i gratänger och pajer.
Inom örtmedicinen används växten för att den har så bra urindrivande egenskaper.

KIRSKÅL (KERS)
Plocka späda blad, gärna innan de blir mörkgröna. De C-vitaminrika bladen stimulerar blodcirkulationen. Kirskålen kan ätas kall i sallader eller varm i stället för spenat.

SVINMÅLLA
Svinmålla förekommer ofta i trädgårdslanden som ogräs. Den innehåller dubbelt så mycket C-vitamin som spenat och är även rik på kalcium. Kan användas i sallader eller som spenat, till exempel i soppor och stuvningar.

VÅTARV
Använd färsk i sallader för en frisk nötaktig smak. Eller hacka och smörfräs eller tillaga dessa C-vitaminrika blad från våtarv på samma sätt som spenat. Den här nyttiga växten användes förr som medicinalväxt mot bristsjukdomen skörbjugg.

NÄSSLOR
Plocka på våren eller nya skott under hela sommaren. Använd i soppa eller torka och mixa till ett vitaminrikt pulver att blanda i mat och bröd.  Nässlor är rika på vitamin A, kisel, kalk, järn, magnesium och kalium samt är en bra proteinkälla. Nässlor anses också stimulera ämnesomsättningen.
Om man inte har möjlighet att plocka nässlor själv, eller om man vill ha tillgång till nässlans nyttiga innehåll året runt kan man köpa nässelpulver från skonhetsguiden.se    och blanda i maten.

RÖLLEKA
Lägg färska blad i salladen. Brygg te av torkade eller färska blommor och blad.

LÖKTRAV
Smakar lök och pepparrot. Fröna kan användas som peppar.

Löktrav

 

DAGGKÅPA (Alchemilla vulgaris)
Har traditionellt använts som te vid klimakteriebesvär och kraftig menstruationsblödning.

VITPLISTER
Liknar brännässlan men bränns inte. Används som spenat eller i soppor. Örten är milt lugnande och kramplösande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *