Ny studie från England uppmanar – upp och rör på er!

 

För att må bra och gå ner i vikt så måste man äta rätt och röra på sig, det är nog de flesta

medvetna om. Men när vi lägger upp planer för att bränna fett på gymmet, använda

bantningspiller och börja promenera till jobbet för att komma i form så handlar det oftast om

kortare stunder på morgonen eller eftermiddagen då vi rör lite extra på oss och tänker mer på

hälsan. För den som arbetar sittande vid ett skrivbord så är stillasittandet ett stort hot mot

hälsan, och en ny studie från England har visat hur allvarligt det här faktiskt är. Så pass allvarligt

att de som ligger bakom studien uppmanar till revolution på brittiska arbetsplatser med nya

möbler som tillåter stående såväl som sittande position.

Faran med att sitta still för länge

Det är ingen nyhet att alltför mycket stillasittande ökar risken för sjuklighet och att dö ung.

Dessutom så vet vi att stillasittande arbete framför en skärm även påverkar våra ryggar och vår

syn. Den nya studien, som har tagits fram av experter från USA, England och Australien i

samarbete med Public Health England, varnar starkt för att sitta still alltför länge. De menar

rentav att det är dags för en revolution på arbetsplatser där man inför förändringar som:

 Bord som kan höjas och sänkas så att den som jobbar kan välja att växla mellan att sitta

och stå under arbetsdagen.

 Placering av toaletter och fikarum långt från arbetsplatser så att pauser innebär att man

faktiskt får röra på sig, eventuellt gå i trappor och liknande.

 Regelbundna pauser där man lämnar arbetsplatsen och tar en liten promenad, inomhus

eller utomhus.

 Alarm på datorer som påminner om att det är dags att ta en paus och resa och röra på

sig.

 Leverans av handskrivna eller muntliga meddelanden istället för email då detta är

möjligt.

Den engelska studien ger rekommendationen att röra på sig minst 2 timmar per arbetsdag, helst

4 timmar. Här menar man alltså inte träningen och fettförbränningen som sker på gymmet efter

jobbet utan under den faktiska arbetsdagen.

 

Innan revolutionen når din arbetsplats

I Sverige så finns det gott om kontor där man redan har infört en del av de förändringar som

föreslås av den engelska studien, man räknar med att omkring 90 % av kontoren i Skandinavien

har reglerbara skrivbord, men det finns fortfarande en hel del att förändra. Det är givetvis så att

man mår bättre av att regelbundet träna på gym, ta promenader, simma och cykla. Det här är ju

inte bara metoder som leder till att man kan bränna fett som man inte behöver, motion styrker

hela kroppen och kan förbättra immunförsvaret. Men, den som tror att seriös träning 3-4 dagar i

veckan räcker för att behålla hälsan bör lägga märke till denna studie och ta den på allvar.

Även om man inte kommer att flytta på toaletter och fikarum så är det ganska lätt att installera

ett alarm på den egna datorn och tillsammans med sina kollegor så kommer man bra mycket

längre. Precis som att man går till gymmet tillsammans och manar på med nyttiga dieter, och

kosttillskott som ökar på förbränningen av fett, så kan man hjälpa varandra att ta kortare pauser

ofta. När flera är med på noterna så känns det heller inte så konstigt eller pinsamt att stå upp

och ofta ta en liten runda runt kontoret.

Det är just det där med att röra sig som är kritiskt, för om man bara står upp så är det heller inte

särskilt hälsosamt då det kan leda till trötthet och utslitning av muskler. En snabb rush

korridoren runt några gånger om dagen kan vara det som gör skillnaden mellan ett kortare liv

och ett längre liv med en frisk och stark kropp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *