Mat i samband med träning

För att få ut maximal effekt av ett träningspass är det inte bara avgörande hur man tränar utan också vad man äter, före, under och efter träningen. Mycket tyder  på att kroppen inte förbränner  så mycket som man tidigare trott efter ett träningspass, så om man vill gå ner i vikt kan man inte stoppa i sig vad som helst.

Om man sätter i sig en massa snabba kolhydrater i form av till exempel socker  efter träning minskar fettförbränningen. Dock är det många som tycker att de  och inte behöver så mycket vila inför nästa träningspass om de får i sig mycket kolhydrater direkt efter träningen, speciellt om man tränar hårt och ofta.

 Det är att rekomendera att äta en ordentlig måltid 2-3 timmar innan träning. Om man vill kan man även äta någon frukt eller en handfull nötter någon halvtimma innnan träningen. 

Om du en kort tid innan träningen ätit så mycket så att du mår illa och får kramp i musklerna under träningspasset Har du ätit för nära inpå träningspasset och bör äta tidigare nästa gång.  Det är naturligtvis inte heller bra att ha så lite näring i magen när man tränar att  man känner sig lite yr och svag p.g.a. lågt blodsocker. Att träna med för lite näring i kroppen ökar också skaderisken.

En del får mer energi av att äta något lättare under tiden de tränar, medans andra blir sega av att äta under tiden de tränar. Om du däremot utför någon form av uthållighetsträning som pågår en lång period behöver du sannolikt fylla på kroppen med kolhydrater. Under Vasaloppet äter många till exempel blåbärssoppa (snabba kolhydrater) för att fylla på energidepåerna. Det finns dock de som hävdar att de går lika bra med fett eller protein  även under uthållighetsträning.

Vad det gäller forskningen inom näringstajming så är resultatet minst sagt motsägelsefulla. Många hävdar till exempel att det är viktigt att äta mycket protein så fort som möjligt efter träning, andra hävdar att man behöver protein i kombination med kolhydrater direkt efter träning för att nå bästa resultat. Och så finns det de som kommit fram till att näringstajming inte har någon större betydelse utan det är intaget av kalorier under dygnet som helhet som spelar roll.

Det bästa är således att testa sig fram och se vad som ger bäst resultat för en själv.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *