Kokosfett – bra eller dåligt

Kokosfett består främst av mättat fett (90%). Det som gör kokosfettet unikt är att hälften av fettet i kokosnöten består av medellånga fettsyror (MCT-fett) t.ex. laurinsyra. Ungefär hälften av det mättade fettet i kokosnöten är laurinsyra. MCT-fett är lätt för kroppen att utnyttja som energi och det kan hjälpa till att öka det goda kolesterolet (HDL) vilket är bra för hjärta och kärl.
Kokosfett är värmetåligt. Det betyder att det inte oxiderar så lätt vid upphettning vilket mer omättade fetter gör vid för höga temperaturer. Man har också sett att kokosfett tack vare sitt innehåller av medellånga fettsyror (MCT) inte lagras i fettväven på samma sätt som annat fett, utan att det i större utsträckning omsätts i lever och muskler som energi. Kokosfett tillskrivs också en rad andra hälsoegenskaper.
mängd kalorier i kokosfett
Kokosfett ger 884 kcal per hundra gram. Det är lika mycket som rapsolja. Koksfett är därmed mycket energirikt. Kokosfett bidrar till skillnad från rapsolja dock inte med så mycket vitaminer och mineraler.
Användningsområden för kokosfett
Kokosfett kan användas som stekfett. Det finns både kokosfett som är neutralt i smaken, och det som bidrar med kokossmak, vilket kan vara gott till exempel då man steker pannkakor. Det går också bra att använda kokosfett i smoothies och bakverk.
Kokosfett är ett bättre alternativ som en källa till mättat fett än till exempel det fett som finns i hårda margariner och feta mejeriprodukter. Det man ska komma ihåg är att fett i alla former är en energikälla. Väljer man att lägga till kokosfett och vill bibehålla sin vikt är det viktigt att välja bort något annat. Kokosfett kan ha en plats i en sund kosthållning tillsammans med enkel- och fleromättade fetter.

Kokosnöten är inte en nöt, utan egentligen ett frö, vilket betyder att många nötallergiker kan äta kokos.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *