Arkiv för oktober, 2009

Jonglering får hjärnan att växa

lördag, 24 oktober, 2009
Att jonglering stimulerar hjärnan har man sett i flera studier.  Nu bekräftas resultaten i studie gjord vid Oxford University publicerad i Nature Neuroscience. Viktigt var att deltagarna var vuxna vilket demonstrerar att hjärnan kan växa även efter barndomen.

Effekten sågs hos både äldre och yngre. Resultaten bekräftas nu en studie gjord vid Oxford University finansierad av brittiska Wellcome Trust och Medical Research Council. Den har publicerats i ansedda Nature Neuroscience.

Daglig övning gav effekt

I den nya studien delades friska yngre vuxna utan erfarenhet av jonglering in i två grupper med vardera 24 personer. En grupp fick lektioner i jonglering en dag i veckan under sex veckor. De blev ombedda att träna jonglering 30 minuter dagligen.

Hjärnan hos deltagarna undersöktes före och efter de sex veckorna med MRI vars bilder visar aktivitet och densitet i hjärnan.

Träning viktigare än förmåga

Efter de sex veckorna kunde alla jonglera åtminstone tre bollar två varv. En del hade lärt sig att jonglera fem bollar och andra mer avancerade tricks. Tillväxt hos hjärnan såg man emellertid hos alla oavsett hur långt de nått.

Avgörande för hur stor tillväxt man såg var inte vilken förmåga man nått utan hur mycket deltagaren tränat. Processen där träning och inlärning skedde är det avgörande.

Nyttan med surdeg

lördag, 24 oktober, 2009

Det finns flera anledningar till att surdegsbröd är nyttigt.  Surdegsbröd gör så att vår kropp bättre kan ta upp och öka upptaget av mineraler, exempelvis kalcium, zink och järn. Dessutom kan de som äter surdegsbröd få en bättre blodsockerprofil och längre mättnad.

Anledningen till att surdeg gör att vår kropp bättre kan ta upp och öka upptaget av mineraler, exempelvis kalcium, zink och järn beror på dess pH värde. I framförallt fröer och sädesslag finns ett ämne som heter fytinsyra. Fröer och sädesslag är även rika på olika mineraler såsom kalcium, zink och magnesium som är viktiga för vår kropp. I ett neutralt pH-värde, alltså varken surt eller basiskt, så kommer fytinsyran att finnas i fytatform. Fytat vill väldigt gärna binda till sig olika mineraler. Tänk dig fytat som ett elakt troll och mineralerna som små prinsessor . Så i ett vanligt bröd kommer fytat att binda hårt till mineraler som alltså finns i mjölet. Fytat+ mineral = ett svårlösligt komplex som kroppen inte kan ta upp. Vi får alltså i oss mineralerna men vi kan inte ta upp dem utan de försvinner via avföringen.

I surdegen så sänks pH-värdet. Surdegen blir surare. Genom att pH-värdet sjunker så kan ämnen, enzymer som heter fytaser, som redan finns i mjölet, aktiveras och börja bryta ner fytat.

Olika studier visar också att surdeg sänker blodsocker jämfört med bröd utan surdeg. Vissa studier menar även att det tar längre tid för magsäcken att tömma sig om surdeg finns i magen jämfört med vanligt vitt bröd.  Surdeg gör även att bröd får ett lägre GI-värde.

Samband mellan ekonomiska skulder och fetma

lördag, 24 oktober, 2009

En ny undersökning har funnit ett starkt samband mellan fetma och dålig ekonomi. Den som känner att det är omöjligt att någon gång i framtiden kunna betala av sina skulder är mer än dubbelt så benägen att bli överviktig.

Undersökningen drog också slutsatsen att de skuldsatta blivit allt yngre och saknar i större utsträckning utbildning på högre nivå. Dessa individer är också mer benägna att bli deprimerade och överviktiga. I Tyskand, som exempel , är 11 % av befolkningen överviktig samtidigt som 25 % av alla skudsatta tyskar är överviktiga.

Forskarna menar att folk som är skuldsatta tenderar att kompensera med olika former av ”belöning” som till exempel mat. Maten blir då en form av självmedicinering för att hantera stressen.

Dessutom har den som har säme ställt dåligt med  pengar över till frukt och grönsaker, och risken är att de överlag köper billig skräpmat med dåligt näringsvärde när de handlar. Det hela blir en ond och ohälsosam cirkel som är mycket svår att bryta utan hjälp.

Plommon stärker kroppens immunförsvar

lördag, 24 oktober, 2009

Plommon innehåller en mängd antocyaniner, speciellt i det färgstarka skalet samt om de är väl mogna. Antocyaniner stärker immunförsvaret och fungerar som antioxidant och stärker immunförsvaret. Ämnet skyddar också mot åderförfettning, grå starr och vissa cancerformer. I likhet med många andra frukter innehåller plommon även mycket c-vitamin som är viktigt för kroppens produktion av kollagen vävnad som stärker bindväven i leder och senor.

Riktiga män äter inte kött

lördag, 24 oktober, 2009

En ny studie visar på att kött och feta mejeriprodukter inte är så bra för mäns fortplantningsförmåga. Forskare från avdelningen för medicin och folkhälsa vid universitetet i Murcia i Spanien har upptäckt att män som äter mycket kött och feta mejeriprodukter har sämre sädeskvalitet än män som äter mycket grönsaker och magra mejeriprodukter. Det är frukternas och grönsakernas höga innehåll av antioxidanter – som bekämpar de farliga fria radikalerna som har den positiva påverkan på sädescellernas kvalitet och mobilitet. Och kosttillskott hade inte samma positiva effekt som frukt och grönsaker.

Det sägs ju också att grönsaker är bra för potensen. Det är inget som är bekräftat men de flesta har väl hört talas om grönsaksstånd…